600-192505 Τεχνολογία Κρέατος – Meat Technology
Υπεύθυνος Μαθήματος: Ζήσης Τζήκας, Επίκ. Καθηγητής
Course Leader: Zissis Tzikas, Assist. Professor
Μαθησιακά Αποτελέσματα – Learning Outcomes
Στους
μαθησιακούς στόχους συμπεριλαμβάνεται η απόκτηση από τους φοιτητές των
απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με την τεχνολογία του κρέατος των
ζώων. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές θα εντρυφήσουν στο HACCP, στην ορθή πρακτική
υγιεινής στα σφαγεία και τα εργαστήρια τεμαχισμού, στη σφαγή και στον τεμαχισμό
των παραγωγικών ζώων, στην επεξεργασία και τους τρόπους συντήρησης του κρέατος
και των προϊόντων του.
Η συμμετοχή στη διδακτέα ύλη, και αντιστοίχως στις εξετάσεις του μαθήματος, της μελέτης:
1) του HACCP, της ορθής πρακτική υγιεινής στα σφαγεία και τα εργαστήρια τεμαχισμού, είναι 30%,
2) της σφαγής και του τεμαχισμού των παραγωγικών ζώων, είναι 30%,
3) της επεξεργασίας και των τρόπων συντήρησης του κρέατος και των προϊόντων του, είναι 40%.
The learning
objectives include students’ acquisition of the necessary knowledge and skills
related to meat technology. Specifically, students will acquire knowledge and
skills about HACCP, the Good Hygiene Practice in slaughter-houses and shredding
laboratories, the slaughter and shredding of food-producing animals, the
processing and preservation of meat and meat products.
The participation in the teaching material, and respectively in the exams of the course, of the study of:
1) the HACCP, the Good Hygiene Practice in slaughter-houses and shredding laboratories, is 30%,
2) the slaughter and shredding of food-producing animals, is 30%,
3) the processing and preservation of meat and meat products, is 40%.
Περιεχόμενο Μαθήματος – Course Content
Γενικές αρχές οργάνωσης και λειτουργίας βιομηχανικών σφαγείων.
Κανόνες υγιεινής στα σφαγεία. Σφαγή βοοειδών, αιγοπροβάτων, χοίρων και πτηνών.
Σήμανση σφαγίων, ποιοτική κατάταξη σφάγιου και κρέατος. Γενικά περί τεμαχισμού
σφαγίων. HACCP, Γενικοί Κανόνες Ορθής Πρακτικής Υγιεινής στα σφαγεία και στα
εργαστήρια τεμαχισμού. Κανονισμοί (ΕΚ) αρ. 852, 853, 854/2004, κλπ. Δομή μυϊκής
ίνας, χημική σύσταση κρέατος. Φυσιολογικές και μη φυσιολογικές μεταβολές
κρέατος. Προϊόντα κρέατος, Μηχανικά διαχωρισμένο κρέας (ΜΔΚ). Συντήρηση και
επεξεργασία του κρέατος. Διαφοροποίηση νωπού και κατεψυγμένου κρέατος.
Ικανότητα συγκράτησης ύδατος (ΙΣΥ). Βακτηριολογικές εξετάσεις. Νοσήματα σφάγιων
ζώων. Τροφικές δηλητηριάσεις.
General principles of organization and operation of industrial
slaughterhouses. Sanitary rules in slaughterhouses. Slaughter of cattle, sheep
and goats, pigs and poultry. Slaughter marking, quality classification of
carcass and meat. Generally about slice cutting. HACCP, General Rules of Good
Hygiene Practice in slaughterhouses and shredding laboratories. European Regulations
(EC) no. 852, 853, 854/2004, etc. Structure of muscular tissue, chemical
composition of meat. Physiological and non-physiological changes of meat. Meat
products, Mechanically separated meat. Maintenance and processing of meat.
Differences between raw and frozen meat. Water holding capacity.
Bacteriological tests. Diseases of slaughtered animals. Food poisonings.
- Διδάσκων: Vasileios Bampidis
- Διδάσκων: ΖΗΣΗΣ ΤΖΗΚΑΣ
- Διδάσκων: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα είναι σε θέση να:
Να διακρίνει τις κυριότερες φυλές ορνίθων με βάση τα μορφολογικά χαρακτηριστικά τους, την χρησιμοποιούμενη ονοματολογία και την ποιοτική ταξινόμηση πτηνών- αυγών- ορνιθίου κρέατος μαζί με το νομικό πλαίσιο. Την εξωτερική μορφολογική διάπλαση της όρνιθας.Να εκτιμά τις παραγωγικές ιδιότητες της όρνιθας όσον αφορά την αναπαραγωγή, την αυγοπαραγωγή και την κρεοπαραγωγή, καθώς και τους παράγοντες που τις επηρεάζουν.Να γνωρίζει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των παραγόμενων πτηνοτροφικών προϊόντων, αυγά, σφάγιο-κρέας, τις παραμέτρους εκτίμησης και τους παράγοντες που τις επηρεάζουν.Να γνωρίζει τον τρόπο σχηματισμού του αυγού. Να γνωρίζει τις σύγχρονες μεθόδους εκτροφής καθώς και στοιχεία για την ευζωία και τη συμπεριφορά των πτηνών.Να γνωρίζει τις βασικές αρχές διατροφής των ορνίθων κρεοπαραγωγής και αυγοπαραγωγής.Να είναι σε θέση να γνωρίζει και να εφαρμόζει με επιτυχία τις βασικές αρχές επώασης και εκκόλαψης των αυγών, καθώς και τη λειτουργία των επωαστικών και εκκολαπτικών μηχανών και να εκτελεί με επιτυχία μεθόδους απολυμάνσεων των αυγών και των εκκολαπτικών μηχανών.Να είναι σε θέση να γνωρίζει τις γενικές αρχές κατασκευής των πτηνοτροφείων, καθώς και την υγιεινή αυτών και να εφαρμόζει το απαραίτητο εμβολιακό πρόγραμμα για τις όρνιθες.
On completion of this course the student should know:
To distinguishes the main breeds of hens based on morphological characteristics, the used nomenclature and classification bird-egg-hen meat together with the legal framework.External morphological conformation of chicken. To assess the productive properties of chicken as regards reproduction, egg production and meat production, and the factors affecting them. Be aware of the qualities of the produced poultry products, eggs, meat carcase, parameters estimation and the factors affecting them.To know how to build the egg.Have knowledge of modern farming methods and data on the welfare and behavior of birds.Know the basic principles of nutrition broiler chickens and egg production chickens.Be able to know and apply the basic principles of successful incubation and hatching of eggs, as well as running incubators and hatchers and successfully executing methods of disinfection of eggs and hatchers.Be able to know the general principles of construction of poultry houses and healthy these and apply the necessary vaccination program for chickens.
- Iωάννης Μητσόπουλος : ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟΣ
600-192501 Εφαρμοσμένη Διατροφή Ζώων – Applied Animal Nutrition
Υπεύθυνος Μαθήματος: Βασίλειος Μπαμπίδης, Καθηγητής
Course Leader: Vasileios Bampidis, Professor
Μαθησιακά Αποτελέσματα – Learning Outcomes
Στους μαθησιακούς στόχους συμπεριλαμβάνεται η απόκτηση από τους
φοιτητές των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με την εφαρμοσμένη
διατροφή των ζώων. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές θα εντρυφήσουν στις ζωοτροφές, τα διατροφικά χαρακτηριστικά των ζωοτροφών,
την ποιότητα των προϊόντων ζωικής προέλευσης, τους τύπους και τις ιδιότητες των
σιτηρεσίων, τις ανάγκες των ζώων σε θρεπτικές ουσίες και ενέργεια, την
οικονομική αξιολόγηση των ζωοτροφών, τον καταρτισμό σιτηρεσίων και την τεχνική
και αποτελεσματικότητα της διατροφής.
Η συμμετοχή στη διδακτέα ύλη, και αντιστοίχως στις εξετάσεις του μαθήματος, της μελέτης:
1) των ζωοτροφών, των διατροφικών χαρακτηριστικών των ζωοτροφών, της ποιότητας των προϊόντων ζωικής προέλευσης, και των τύπων και των ιδιοτήτων των σιτηρεσίων, είναι 30%,
2) των αναγκών των ζώων σε θρεπτικές ουσίες και ενέργεια, είναι 40%,
3) της οικονομική αξιολόγησης των ζωοτροφών, του καταρτισμού σιτηρεσίων και της τεχνικής και αποτελεσματικότητα της διατροφής, είναι 30%.
The learning
objectives include students’ acquisition of the necessary knowledge and skills
related to applied animal nutrition. Specifically, students will acquire
knowledge and skills about animal feeds, the nutritional characteristics of
animal feeds, the quality of products of animal origin, the types and
properties of diets, the nutrients’ and energy requirements of animals, the
economic evaluation of animal feeds, the diets’ formulation and the technique
and effectiveness of feeding.
The participation in the teaching material, and respectively in the exams of the course, of the study of:
1) animal feeds, the nutritional characteristics of animal feeds, the quality of products of animal origin, the types and properties of diets, is 30%,
2) the nutrients’ and energy requirements of animals, is 40%,
3) the economic evaluation of animal feeds, the diets’ formulation and the technique and effectiveness of feeding, is 30%.
Περιεχόμενο
Μαθήματος – Course Content
Ζωοτροφές, διατροφικά χαρακτηριστικά
ζωοτροφών, ποιότητα προϊόντων ζωικής προέλευσης. Τύποι και ιδιότητες
σιτηρεσίων. Ανάγκες ζώων σε θρεπτικές ουσίες και ενέργεια, οικονομική
αξιολόγηση ζωοτροφών, καταρτισμός σιτηρεσίων. Τεχνική και αποτελεσματικότητα της διατροφής.
Feeds, nutritional characteristics of feeds, quality of products of
animal origin. Types and properties of diets. Nutrient and energy requirements
of animals, economic evaluation of feeds, diets’ formulation. Techniques and
efficiency of feeding.
- Διδάσκων: Vasileios Bampidis
1. ΓΕΝΙΚΑ
|
ΣΧΟΛΗ |
Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών – School of Geotechnical Sciences |
||||
|
ΤΜΗΜΑ |
Τμήμα Γεωπονίας – Department of Agriculture |
||||
|
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
Προπτυχιακό – Bachelor |
||||
|
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
5ο |
||
|
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Χοιροτροφία – Pig Production |
||||
|
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
|||
|
ΣΥΝΟΛΟ |
4 |
5 |
|||
|
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4. |
|
|
|||
|
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων |
Επιστημονικής Περιοχής |
||||
|
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
Όχι. |
||||
|
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
Ελληνική. |
||||
|
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
Ναι, στην αγγλική. |
||||
|
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
https://www.ihu.gr/, https://www.ihu.edu.gr/, https://www.ihu.gr/tmimata/geoponias/, http://agriculturaltechnology.teithe.gr/ |
||||
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
|
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
|
|
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος. Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α · Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης · Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και Παράρτημα Β · Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων |
|
|
Το μάθημα αποσκοπεί να καταστήσει τους σπουδαστές ικανούς να οργανώσουν και λειτουργήσουν μια χοιροτροφική μονάδα αναπαραγωγικής ή κρεατοπαραγωγικής κατεύθυνσης. Ειδικότερα στοχεύουμε οι σπουδαστές να γνωρίσουν: Τις προϋποθέσεις εγκατάστασης οργάνωσης και αποδοτικής, παραγωγικής λειτουργίας μιας χοιροτροφικής επιχείρησης στα πλαίσια της ανταγωνιστικότητας των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τις προϋποθέσεις εκείνες που θα οδηγήσουν σε μια επιτυχή αναπαραγωγή των χοίρων με φυσικό ή τεχνητό τρόπο. Τους τρόπους επιλογής των κατάλληλων φυλών για χρήση σε παραγωγικά σχήματα γενετικής βελτίωσης . Τις βασικές αρχές μιας ορθολογικής διατροφής χοίρων. Τις βασικές αρχές που διέπουν τη βιοασφάλεια και την υγιεινή διαβίωση των χοίρων στους χώρους των στάβλων καθώς και την αποδοτικότητα αλλά και άνετη παραμονή του εργατοτεχνικού προσωπικού στους χώρους αυτούς.
|
|
|
Γενικές Ικανότητες |
|
|
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. |
|
|
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις Λήψη αποφάσεων Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία Εργασία σε διεθνές περιβάλλον Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών |
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης |
|
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις. Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Retrieve, analyze and synthesize data and information, with the use of necessary technologies. Adapt to new situations. Decision making. Work autonomously. Work in teams. Generating new research ideas. Design and project management. Respect natural environment. Criticism and self-criticism. Promote free, creative and inductive thinking.
|
|
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
Η χοιροτροφία διεθνώς. Δομή της Ελληνικής χοιροτροφίας (τύποι εκτροφών, μορφές και μέγεθος των χοιροτροφικών επιχειρήσεων). Καταγωγή και προέλευση χοίρου, κυριότερες φυλές χοίρων. Αναπαραγωγή χοίρου(γεννητικό σύστημα άρρενος, θήλεος, παραγωγή σπέρματος, αναπαραγωγικός κύκλος χοιρομητέρας). Ανάπτυξη και πάχυνση χοίρων. Σταβλισμός χοίρων. Βιοασφάλεια και υγιεινή των χοίρων και εγκαταστάσεων. Γενετική χοίρων. Global pig production. Structure of Greek pig production (farm types, forms and size of pig enterprises). Origin of domestic pig. Pig reproduction (reproductive system of male and female, semen production, reproductive cycle of sow). Growth and finishing of pigs. Pig housing. Biosecurity and hygiene of pig and barn. Pig genetics.
|
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
|
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
Πρόσωπο με πρόσωπο, εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω πλατφόρμας διδασκαλίας ή/και εξέτασης |
||||||||||||||
|
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Το μάθημα πραγματοποιείται με τη χρήση ηλεκτρονικών πολυμέσων. Οι ανάγκες του εν λόγω μαθήματος καλύπτονται με computer, σύνδεση Internet και data projector. Ως Εκπαιδευτικό Λογισμικό χρησιμοποιoύνται το Power Point, Word, Excel, Moodle, Zoom και DVDs. Η επικοινωνία με τους φοιτητές γίνεται μέσω e-mail.
|
||||||||||||||
|
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS |
|
||||||||||||||
|
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις στη Θεωρία (Διαλέξεις) και στις Εργαστηριακές Ασκήσεις. |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ 1. "Pig production" www.ruralskills.com.au/ontrack/pages/jobs/livestock/pigprod.html 2. "Outdoor pig production methods" www.fawc.org.uk/reports/pigs/pigpart2.htm 3. "Reproductive Biology 101" http://nationalhogfarmer.com/mag/farming_reproductive_biology/ 4. "Pigs in Answer.com" www.answers.com/topic/pigs-three-different-ones 5. Animal – http://www.animal-journal.eu/ or http://journals.cambridge.org/. 6. Animal Science Review (Greece) – http://www.eze.gr/. 7. Canadian Journal of Animal Science – http://pubs.nrc-cnrc.gc.ca/aic-journals/cjas.html or http://pubs.nrc-cnrc.gc.ca/aic-journals/anicontents.html. 8. INRA Productions Animales – http://www6.inra.fr/productions-animales/. 9. Italian Journal of Animal Science – http://www.aspajournal.it/index.php/ijas. 10. The Journal of Agricultural Science – http://journals.cambridge.org/. 11. Journal of Animal Science – http://www.journalofanimalscience.org/. 12. Livestock Science – http://www.sciencedirect.com/science/journal/18711413. 13. Meat Science – http://www.sciencedirect.com/science/journal/03091740.
|
- Διδάσκων: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΣΕΝΙΔΗΣ